Monday 20 May 2013

Kiriman Doaku Dari Mekkah Termakbul Tanpa Kusedari


Amiinnn...Mesti korang pikir. "ape hal topik ni?" kan..kan.. haa...meh sini mehh kite kongsi sama-sama..
al-kisahnyaa... 

(bila ek) tahun lepas kot.. Mak cik, pakcik dan atok (belah abah) nak g menunaikan umrah Pakcik aku ni tanya aku 1 soalan..
Before aku proceed dengan cerita aku...meh nak cerita cikit..Aku ni keturunan jawa..jadi panggilan mak cik dan pakcik adalah berbeza...

makcik : bibik / wak
pakcik : mamang/ wak

Dialog kami:

pakcik (wak ibrahim): ira..wak tengok ira ni asyik tukar-tukar boyperen je. Bila nak kawin?
aku: errrrkkkk... *sengeh sampai sepet-sepet mata*
pakcik (wak ibrahim): *gelak* wak tengok kamu ni da layak kawin. Da abis belajar kan? da praktikal kan? Tak pon kawin je dengan bangla jual roti. 
aku: wak ni! *cover-cover malu* sempat lagi menyakat.
pakcik (wak ibrahim): *gelak*
aku: wak.. ape kata wak je doakan jodoh saya wak dalam tahun ni. *gelak-gelak* <- malu tapi mahu. hahaha
pakcik (wak ibrahim): boleh-boleh.apa saja untuk anak sedara wak..wak doakan yang terbaikk.
aku: saya tak kisah handsome ke tak.janji boleh jaga saya, yang soleh, yang baik OK la tu wak.
pakcik (wak ibrahim): boleehhhh~ *gelak-gelak*
aku: ehh xyah la wak..saya guraauu... *terpaksa cakap gituu..sebab parents aku da jeling-jeling tanda tak suka*

*aku ingatkan wak ni bergurau..beliau memang suka bergurau orangnya. aku pon tak pernah anggap serius.hahaha...

1 hari...

selepas sahaja wak ibrahim pulang dari Mekkah, family aku pun datang laa menziarah.. aku rasa awal / pertengahan bulan Jun 2012 la jugak.


pakcik (wak ibrahim): ira..wak da doakan da jodoh ira dengan orang-orang yang soleh. nanti nak kawin jangan lupa jemput wak. *cakap sambil senyum*
aku: haaa! Wak memain taw...isshh..
pakcik (wak ibrahim): tak lah.wak serius. benda camtu takkan nak buat main-main. tengok la nanti.ada jodoh tu :)
aku: (tdiam n malas nk amik tahu. tapi dalam hati terdetik jugak la.. YEKE TAHUN NI??? hahahaha)

selang 2bulan selepas itu..ada seorang lelaki ni melamar aku.. tapi..aku takdelah nak bagi kata YES tu cepat sangat. sebabnya..aku dengan die asalnya kawan.

ni dialog kami. (hari ni kite berdialog je la yeee..hahahaaha)

K: awak..saya nak melamar awak. Sudi tak?
Aku: hehhhh..da berjuta da lelaki cakap macam tu.habuk pun tarak. awak orang ke-8 cakap macam tu.
K: erk.yeke?? emm. awak cabar saya ke?
Aku: tak lah. just susah nak percaya.
K: OK takpe. saya akan buktikan 1 hari nanti..
Aku: TRY la... <- J.U.A.L   M.A.H.A.L

Tak tahu camnee nak mulakan cerita yang ni.hahahahahaha...tapi dialog die lebih kurang macam ni laahh..

K: Awak.. Nanti tolong gitahu abah and mami awak..minggu depan saya nak bawak family saya kenal-kenalkan dengan diorang.
Aku: haaaa! emm..emmmmmm..perlu ke??
K: perlulahh. kita kan berkawan.
Aku: emmmm..emmmmm...OK.. awk nak masuk meminang ke ape ni?
K: tak lahh. kenal-kenalkan je.

Hari kejadian....tetiba...
TERUS BERTUKAR STATUS JADI TUNANG ORANG
haaa..tanjatt kan??? kami pon samoo...hahahhaaa...
Actually..parents aku yang suruh tunang terus..

ceritanya..asalnya.. begini..

 kenal-kenal family..tapi...
 ramai pulak sedara-mara die yang nak ikut....
 Pakteh die (Imam) nak join sama..
 KEPELIKKAN PERASAAN DAH MENULAR DI FIKIRAN PARENTS AKU..
kata mereka..INI BUKAN KENAL-KENAL..NI MERISIK NAMANYA.
Bincang-bincang... OK..
TUNANG TERUS.
TARIKH NYA 2 SEPTEMBER 2012.

tapi aku masih tidak perasan yang sebenarnya.. KIRIMAN DOAKU DARI MEKKAH TERMAKBUL..

cerita seterusnya. Jap. Korang rajin ke membaca ni?? hahaha..

Sebelum, bertunang...kenee plk interview dengan bonda.. kat dapor lak tu. interview itu berlangsung 1hari sebelum tunang. heeee....

aku: mami, kalau ira nak tamatkan zaman bujang tahun ni boleh ke?
mami: dengan sape?
aku: orang laa.heee..
mami:sape org nya?
aku: yang nak datang ni nanti.
mami: cmne ni? kata kenal-kenal je? tapi ramai pulak yang datang?
aku: entahh.
mami: ko tak pernah pun cerita. rahsia pulak die.sebelum-sebelum ni semua ko cerita.
aku: sebab yang ni kawan je mak.tak ke arah situ pun tapi he insisted to bring his family.
mami: emm...r u sure?? ko nak tunang ni??
aku: tahh.. ye la kot.heeeeeeee.
mami: sebelum ko tunang ni,mami nak tanya sikit. dah berapa lama korang kenal?
aku: ada dalam 9 bulan.
mami: are you sure?? kenal 9 bulan nk tunang??? nama mak die ape? nanti mami nk panggil ape? akak ke..puan kee? macam mane kenal? tak takut ke? kenal lame tapi da tunang??
aku: errrrkk..emmmm...emmm... mak die xde la tua sangat. name? alaa tak ingat. maak. kadang-kadang kenal lame pon tak kawin.kan?
mami: bukan ape. risau tol dengan kau ni.
aku: takpe. boleh bercinta lepas tunang n nikah.heeee...

tuptup...taraaaaa~!









No comments :

Post a Comment