Tuesday 3 June 2014

12 Makanan Termahal Di Dunia

Salam! 

Hari ni kite cerita pasal makanan.Kenapa makanan? sebabnya aku suka makan.. hahahaha...tapi selepas ni aku rasa aku kene pikir 800x untuk makan ke tak sebabnya..tengok tajuk kat atas tu je da buat aku rasa macam..emmm..emmmm... 

Ohmaaaaaaaaaaiii... 
Boleh percaya ke? tiiisssssssstttttttttttt~
T_T

Tapi pagi ni aku dok beryahoo..saje je lah baca berita kat Yahoo. Dah kenapa Yahoo? Aku tak tau. Saja..hahaha..Sebab kadang-kadang Yahoo ni dia ada banyak berita menarik tertarik dan unik untuk kita baca.
Actually aku da letih nak baca online newspaper yang ada dalam dunia ni. Malas nak highlight apa nama newspaper dia sebab banyak sangat. Hahahaha. Semua berita negatif, sedih dan politik.
Hew...Hew...Hew...

Maka aku beralih arah kepada Yahoo pulak lah.
*kononnye intellectual la baca news dari Yahoo kan..*
Padahal sama je..hahahahaha...
ngeeeekkk~ ^_^

Ok. Jom tengok makanan-makanan yang boleh meruntun jiwa serta kalbu serta memboloskan serta membakar duit dengan wallet-wallet anda sekalian!
*banyak betol "serta" nyeee*

Lepas tengok picture-picture tu... Komfem korang DIET. hahahaha

Abisss duit abis wallet abislah den nantii~
Mari cuci mata! 
@_@
6. Antarctic Nail Ale
Arak Antarctic Nail Ale
Dibuat daripada ais Antartika, hanya 30 botol arak ini telah dibuat. Harga adalah di antara kira-kira $ 800 kepada hampir $ 2000 untuk botol 500ml. Maknenya MYR dalam lingkungan  MYR 
2,584.00 - 6459.99 laah..

* Alhamdulillah kita umat Islam diharamkan minum arak ^_^ *
7. The Samundari Khazana Curry
The Samundari Khazana Curry
Samundari Khazana (yang bermaksud "harta makanan laut") adalah sebuah beg parti ingrediants mahal. Kari mengandungi Devon ketam, truffle putih, Beluga kaviar, daun emas, satu udang Scotland bersalut emas, empat abalones dan empat telur puyuh. Ia dijual di Kota London berharga $ 3500 atau MYR 11,304.98. 
* Hoooiii! Gila mahaii baq haangg! *

8. Kopi luwak or civet coffee
Kopi luwak or civet coffee
Kopi ini diperbuat daripada biji kopi yang terdapat dalam Musang sawit Asia liar. Secawan kopi Luwak ini berharga $30 hingga $ 100 di New York dan London. Bersamaan MYR 96.90- 323.00 SECAWAN. 


* hoooooiii!!!! Tak nak minum kopi lah pasni!! *
9. Acqua di Cristallo Tributo a Modigliani
Acqua di Cristallo Tributo a Modigliani
750 ml sebotol, air mewah ini mengandungi mata air / spring water dari seluruh dunia. Botol itu sendiri diisi dalam emas untuk membuat ia kelihatan lebih baik daripada air paip biasa.
* ini kalau ada jual kat Malaysia mau menangis tak berlagu kalau hilang! *

10. Most expensive pie
Pie Paling Mahal
Pada tahun 2006, seorang chef di England menghasilkan pai paling mahal di dunia. Hidangan ini termasuk
$1000 / MYR 3,230 di isi dengan daging
lembu fillet berharga  $3,500 / MYR 11304.98 dan ditaburi dengan cendawan matsutake Cina (yang dijaga oleh pengawal bersenjata), dan juga dua botol Arak Chateau Mouton Rothschild (1982) pada kos kira-kira $4,500 / MYR 14, 534.98 setiap satu, dan Cendawan hitam dan daun emas. Pai dalam jumlah kos $ 17,000 (MYR 55,000), atau $ 2,000 (MYR 6,460) setiap keping, tetapi datang dengan segelas champagne percuma.
* Heeeehhh! Hilang akal jap! *

11. The most expensive sushi
Sushi paling mahal di dunia
Sushi ini dicipta oleh chef Filipina Angelito Araneta, berharga sekitar $ 2145,03 / MYR 692,843.62
 untuk lima keping. Mengapa? Setiap keping sushi dibalut di dalam daun emas boleh dimakan, dan ciri-ciri telur ikan, tiga mutiara Mikimoto dan 2-karat berlian Afrika untuk hiasan.

*geleng kepala. SPEECHLESS!*
12. Almas Caviar
 Almas Caviar (Telur Ikan Termahal Di Dunia)
Menurut Guinness World Records, ini bukan sahaja telur ikan yang paling mahal di dunia, ia juga makanan yang paling mahal di dunia. Telur ikan yang datang dari ikan yang jarang berlaku albino yang berenang di laut Kaspia dan berharga sekitar $ 36,868 / MYR 
11,9083.00

* Baik beli telur ikan kat pasar !*

1. The most expensive cupcake
Ritz Escoffier dan coklat Charbonnel et WalkerDibuat dengan Teh AA Hawaii, arak Chateau Yquem,cupcake ini adalah mudah pada mata tetapi tidak pada dompet, dijual pada harga sekitar $ 1,400 ataupun MYR 4,521.99.

 * Hameeek kau!! *
4. The "Golden Opulence" sundae
The "Golden Opulence" sundae
Lokasi : Serendipity 3 di New York. Ini ais krim sundae yang berharga kira-kira $ 1000 ataupun MYR 3230.00 dan mengandungi emas boleh dimakan seperti daun, yang paling tinggi kualiti ais krim, buah pala, dan coklat mewah.

 * Hohohoo....Tobat tak nak makan sundae aiskrim lagiii T_T *

5. The most expensive hotdog
Hotdog terpanjang di dunia
Panjangnya sepanjang pemukul bola besbol. 230 hotdog diselitkan dengan Cognac dan mendahului dengan telur ikan dan udang galah. Ia dijual pada harga $ 2,494 bersamaan MYR 8,055.61. 
 *Setahun kumpul duit belum cukup nak beli hotdog ni!! *
2. Berco's Billion Dollar Popcorn
Berco's Billion Dollar Popcorn
Jika anda ingin malam filem mewah tambahan, mencari-cari kudap-kudapan,popcorn ini mengandungi kepingan sebenar emas, dan dijual pada harga $ 270 beg! Cuba la convert kan ke MYR..baru MYR 
872.10. 

 * Ada bran???? *
3. Most expensive Starbucks
Sexagintuple Vanilla Bean Mocha Frappuccino, Starbuck.
Dibeli dengan harga $ 58 ataupun MYR 187.34 dan merupakan air termahal Starbuck setakat ini. Minuman ini mempunyai berat 3.6kg dan mengandungi 60 shots espresso. *Hohoho!!! Starbuck Malaysia pon aku berkira nak beli apetah yang ini!! *

















No comments :

Post a Comment