Monday 10 June 2013

berilmu ke kalau gitu?







lega rasanya apabila rakan saya ni berani menulis tentang perkara ini. kira *on behalf* la ni..kikikkikii...

picture,dan sebagainya kenelah di"hide" untuk tidak mencetus masalah yang akan datang..
apa yang dikatakan oleh rakan saya di atas ni memang betul.. 

"tak salah tegur orang tapi biarlah dengan beradab & ikut cara yang elok"

"apa gunanya ilmu penuh di dada, jika tak mengamalkan  sepenuh jiwa"

saya dah pun mengalaminya sendiri...dengan housemate sendiri.  
Mereka-mereka itu memang orang beragama.tudung labuh.cikit-cikit
dosa” taw.. “Allah swt Murka”…“jangan jahat sangat boleh tak? Kurang pahala yang kau kumpul tiap-tiap saat” …“kau ni kalau setakat baca al-quran tak tahu terjemahan,tak guna kau baca” … “kita ni jangan berkira, biar ikhlas”.. “dalam dunia ni ada banyak solat.tak kan semua aku nak cerita”.. “tak payah buat kalau tak ikhlas”.. “ehh kau main tutup-tutup lampu ni ibarat kau da pesongkan Iman aku tau tak? Kau buat aku takut dengan hantu bukan Allah swt
Indah khabar dari rupa. Kalau orang tengok, mereka ni memang beragama.tapi, adap & akhlak tak mencerminkan langsung ilmu yang mereka ada. Bukan nak mengutuk.TIDAK SAMA SEKALI.Cuma,bila kena tegur..mereka akan membalas “ MANUSIA TAK SEMPURNA”..
OK.betul.tapi kenapa mereka berani menghina,maki-hamun,mempertikaikan agama orang lain,tak menghormati orang sekeliling dan tak mahu bekerjasama dengan orang lain? OK.MANUSIA TAK SEMPURNA.
Kalau begitu, ada banyak ilmu di dada, bImbing lah,tegurlah,nasihatlah dan bantu-membantulah sesama kita untuk mendapat keredhaan-Nya.Bukan cakap macam orang beragama tetapi? Emmm. Jangan mempertikaikan agama orang lain. Mungkin mereka kurang ilmu. Kenapa tidak sama-sama membantu? Kedekut ilmu di dada? Boleh bawak ke mana? Akhirat? In sya allah. Tapi kena ingat,kita ni duduk di bumi Allah swt. Ada perhubungan sesama manusia. Jangan lupa itu. Kalau kita buat silap, kena minta maaf bukan duk kata ;
aku geli la minah seksi tu kata SUBHANALLAH.die tu rambut karat,nak tunjuk lurah itu ini.pakai skirt pendek.nak tergelak je aku.aku pakai stoking,solat tak tinggal pon relax je” *
itu riak. Not good.kenapa tak tegur dia elok2..suruh tutup aurat??kan lebih elok.
kau jangan pakai seksi-seksi dalam rumah boleh tak? Aurat tahu tak? Kau ni da besar.dosa aku tengok kau.kau jangan nak tambahkan dosa aku.”
*ambooii tegur.tahulah tudung awak lebar cik kiah. Nasib baik yang awak tegur tu bukan sepsis yang cepat melatah.tak pasal-pasal berdas-das die buka perangai awak yang muak+jelek+menyampah yang berbakul-bakul die simpan tu,mau terdiam kat situ.
saya nak kongsi kata-kata yang pernah housemate saya cakap tentang rumah & memasak.
 Huuiii… berkira Ya Rabbi.
ehh aku da bawak da makanan ke pantry.ko pulak la bawak ke kereta
aku tak boleh la bangun pagi-pagi nak masak-masak ni” *OOOoo tak boleh bangun pagi? Tapi makan boleh?
Time susah,pandai cari rakan yang rajin memasak. Time senang, berdua-dua je.
Time sendiri puasa, “ ehh kau jangan lupa masakkan untuk sorang lagi. Die puasa.”
Aikk?? Da bertukar jadi tukang masak ke saya ni? Time saya pulak puasa… “ ehh kau puasa eh? Makan apa? Magi je? Hahaha.kesiannya” *kenapa tak tolong masakkan? Dan kalau mereka masak,mereka makan berdua je.Emmmm.
"alaaa...baru nak buang sampah ko da buang"
yelah...dah tinggal serumah selama 5 bulan pun tak sempat buang sampah ye..
So,siapa yang berkira sebenarnya? Saya ke mereka?
Jadi, dari makan hati berbulan-bulan (ekceli dah pun makan hati) so saya masak sendiri. ada jugak mereka berkias-kias " masak biar ikhlas.jangan kedekut & berkira"
berilmu ke gitu????
perkongsian ini dikongsi untuk kita sama-sama membimbing yang lain bukan tahu cakap je.
renung-renungkan..kesilapan sendiri..elakkan mempertikaikan tahap ilmu agama orang lain..dan tingkatkan pedoman&perbaiki akhlak sendiri..
p/s: pesanan ini untuk diri sendiri jugak sebagai peringatan..
Semoga Allah swt memberkati hidup kita di dunia & akhirat..
amiiinnnn~
T_T

No comments :

Post a Comment